Wednesday, December 30, 2009

APAKAH MASUK AQAL...

SALAAM..



Apakah kita cukup bersedia untuk memasuki daerah "perbandingan mazhab atau pandangan2"... Ilmuan akan mengatakan anda mesti sudah sarat dengan ilmu sebelum memasuki arena tersebut.



Namun hati kecil kita pasti tertanya "Apakah perlu sebelum matiku aku mengetahui hasil perbandingan mazhab demi tujuan memilih kebenaran" dan Tuhan juga selalu berpesan dalam kitab suci Al-Quran... "Gunakan Aqalmu..." berkali-kali tanda perlunya memerah otak dalam masa berfikir.. apa lagi dalam hal memilih jalan yang hak dan menyelamatkan kita di akhirat.



Dengan kata lain KAJIAN adalah sesuatu yang mendesak dalam mencari yang HAK. Semua mukmin meyakini bimbingan Allah adalah diperlukan dan keikhlasan juga syarat mendapat hidayah... Maka doa,keikhlasan,kajian dan menggunakan aqal sepenuhnya adalah komponen yang mesti ada untuk meraih petunjuk/kebenaran dan kejayaan/keselamatan di akhirat.

Cuba uji "Aqal" kita dalam menganalisa...



Misalnya seorang pengkaji telah menghujahi saya... "Apakah masuk aqal, apabila Nabi menyampaikan suatu ajaran 'ibadah contohnya solat, atau lebih spesifik : bacaan dalam tahiyyat.. maka terdapat versi yang berbagai2 (sila rujuk kitab fiqah) yang nabi ajar... "




PENA ILMU SUDAH TIDAK BEBAS LAGI......


Inilah tuntutan2 pengkajian yang mesti kita lakukan sebelum menyatakan apakah salah atau benarnya pandangan2 yang berada dihadapan kita... dan Doa,Bimbingan ALLAH,KAJIAN dan AQAL sihat menjadi pertaruhan kita.... SELAMAT MENGKAJI....





No comments: