Tuesday, January 19, 2010

Janganlah membenci ALI... wahai intan payung

Suatu hari Nabi saw sedang duduk bersandar di dinding Ka'bah, di sebelahnya ada Sayyidina Ali as menemani beliau. Tiba-tiba lalu seorang tua bangka yang bongkok, berjalan dengan tongkatnya, dan memakai burnus. Melihat Nabi saw dia berkata sambil lalu, "Wahai Rasulullah doakanlah supaya aku diberi keampunan."

Nabi saw menjawab, "Merugilah jalanmu dan sesatlah ilmumu," kemudian beliau menoleh kepada Ali as bertanya, "Tahukah engkau siapa dia wahai Ali?" "Tidak" jawabnya.
"Dialah si terkutuk Iblis." Kata Nabi. Mengetahui hal itu, Sayyidina Ali langsung mengejarnya. Ketika menangkapnya beliau membantingnya lalu menduduki dadanya sambil mencekiknya. Iblis menahan dan berkata,"Jangan engkau bunuh aku wahai Abul Hasan, kerana sesungguhnya aku termasuk yang dibiarkan hidup sampai waktu yang ditentukan. Demi Allah wahai Ali, aku sangat mencintaimu, dan tiada seorang pun yang membencimu kecuali dahulu aku menyertai ayahnya saat bersama ibunya sehingga dia menjadi anak zina."

Jabir bin Abdullah al-Ansaari meriwayatkan, "Suatu waktu kami di Mina bersama Rasulullah saw, tiba-tiba pandangan kami tertuju pada seseorang, yang sedang khusyuk sujud, rukuk dan merintih, kami katakan, "Wahai Rasulullah bertapa indah salatnya."
Beliau saw bersabda, "Dialah yang mengeluarkan orangtua kamu dari syurga." Kemudian Ali as menghampirinya dan tanpa peduli dia membanting si Iblis, dikepit tangan kanannya ke tangan kirinya dan tangan kirinya ke sebelah kanannya seraya berkata, "Dengan izin Allah aku akan habisi kau."

Iblis menyanggah, "Engkau takkan boleh melakukannya hingga waktu tertentu yang telah ditentukan Tuhanku, ada apa engkau ingin membunuhku? Demi Allah tiada yang membencimu kecuali maniku telah mendahului rahim ibunya sebelum mani ayahnya. Aku pun menyertai para pembencimu dalam harta dan anak-anak mereka, sebagaimana firman Allah swt dalam kitabnya, Dan bersama-samalah dengan mereka pada harta dan anak-anak." (*surah al-Israa' ayat 64)

Kemudian Nabi saw menjelaskan, "Benar wahai Ali tiada yang membencimu dari bangsa Quraisy kecuali orang yang lacur, dari gulongan Ansar kecuali orang Yahudi, dari bangsa Arab kecuali orang yang keji, dari selain mereka kecuali orang yang celaka, dan dari kalangan wanita yang salqalqiyyah"

Mencintai dan membenci Ali as telah menjadi subjek zaman berzaman dan menyinari penemuan-penemuan bagi para pengkaji. Mengapa Mencintai Ali begitu "significant" dengan "Kecintaan kepada Ahlul-bait Nabi" yang disebut2 dalam solawat,tahiyyat..solat.

Hanya yang mengkaji dan mukhlis akan menemuinya...


SYAITAN DI GHADIR KHUM...
Malaikat Jibril pun turun membawa firman Allah yang berbunyi..,
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Kucukupkan kepadamu nikmatKu dan Kuridhai Islam itu jadi agama bagimu. (*QS. al-Maidah :3)

Inilah juga bukti walaupun dipertikaikan, bahawa pemilihan Sayyidina Ali as sebagai pemimpin selepas Nabi saw sudah tersebar luas sebagai telah sempurnanya Islam bila pengganti Nabi saw dari kalangan Ahlul-baitnya ditetapkan Allah sebagai pemimpin umat Islam... sehingga akhir zaman... namun hakikat sejarah yang berlaku adalah sebaliknya...sejarah Nabi-Nabi dahulu berulang kembali... mereka adalah gulongan yang diketepikan secara politik dan pemerintahan tetapi hanya diakui sebagai Nabi2 dan Imam2... (*sila kaji sejarah terperinci jika anda tulus)


Mendengar apa yang dipesankan Nabi saw kepada umatnya berkenaan Ali as, Iblis berteriak keras sehingga syaitan-syaitannya ketakutan dan berkumpul mengelilinginya, mereka bertanya, "Wahai tuan kami, kenapa tuan berteriak sedemikian rupa?"

Iblis berkata, "Celaka! Kita Celaka! Hari yang kamu semua hadapi seperti hari Nabi Isa. Demi Allah akan kusesatkan darinya para makhluk"

Kemudian turun firman Allah kepada Nabi saw, "Dan sesungguhnya Iblis telah dapat membuktikan kebenaran sangkaannya terhadap mereka lalu mereka mengikutinya, kecuali sebahagian orang-orang yang beriman." (QS. Saba':20)

Iblis berteriak lagi, dan syaitan2 dan ifrit2nya kembali dan bertanya, "Kenapa lagi wahai tuan?" Iblis menjawab' "Mampuslah kamu semua! Demi Allah, Dia telah menukilkan perkataanku yang akan masuk ke dalam Al-Qur'aan, Dan sesungguhnya Iblis telah dapat membuktikan kebenaran sangkaannya terhadap mereka lalu mereka mengikutinya, kecuali sebahagian orang-orang yang beriman"



Iblis kemudian mengangkat kepalanya kelangit dan bersumpah, "Demi kemulian dan keagunganMu, aku akan gabungkan 'yang sebahagian' dengan 'yang rata-rata'."

Mengetahui perkataan Iblis itu, Nabi saw pun bereaksi dan mengucapkan, "Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, sesungguhnya terhadap hamba-hamba-Ku anda tidak mempunyai kekuasaan"

Untuk ketiga kalinya Iblis bertempek sebegitu keras, dan syaitan2 ifritnya kembali lagi, "Ada apa lagi wahai tuan?"

Iblis berkata, "Demi Allah akan sahabat-sahabat Ali, perhatikanlah mereka!, Mengadap Allah, Iblis segera melanjutkan dengan sumpah: "Demi kemulian dan keagunganMu wahai Tuhan, aku akan perindahkan kemaksiatan hingga ku buat mereka layak mendapat murkaMu."

Jaminan dari seorang Ahlul-bait Nabi saw, Abu Abdillah yang meriwayatkan hadis itu, bersumpah "Demi yang telah mengutuskan Muhammad dengan kebenaran..., seorang Mukmin lebih kuat daripada gunung, dan orang Mukmin tidak akan meninggalkan Agamanya."

Duhai intan payung...
pertama tahulah kebenaran itu...
kemudian jadilah mukmin sejati...
kita akan lebih kuat dari gunung...

salaam dunia akhirat..

1 comment:

thegabenor said...

Salam. Terima kasih dengan perkongsian saudara. saya sendiri hairan. Kenapa bila menyebut kecintaan kepada Saidina Ali adalah isu yang sensitif sedangkan Saidina Ali adalah antara ahlul bait. Mungkin antara lain kemungkaran itu sudah iblis jadikan indah di mata insan yang kurang menyelidik. Sama-sama kita mencintai ahlul bait....