Tuesday, January 5, 2010

SATU LAGI BUKTI : TELAGA YANG TAK PERNAH KERING...

Satu deligasi Nasrani dari Negeri Syam telah datang menemui Sayyidina Ali as. Kata Seorang dari mereka "Aku adalah orang yang berilmu ditempat ku". Beliau mengungkapkan tentang kehebatan Sayyidina Ali as dan menyatakan kebimbangan jika suatu hari Sayyidina Ali as dibunuh, maka kata beliau "ajarkanlah aku ilmu.."

Maka berkata Sayyidina Ali as : "Baiklah"

1. Beliau pun memulai.. "Barangsiapa yang melalui dua hari dan kedua2 hari itu sama sahaja (tiada bertambah ilmu dan amalnya) maka adalah hidupnya celaka"

2. Katanya lagi.. "Barangsiapa membiarkan akhiratnya (menangguh2 urusan akhiratnya) maka dia orang yang celaka"

3. dan lagi.. "Barangsiapa tidak memberi perhatian pada dirinya sendiri (marwah dan badannya), dia telah kalah maka lebih baik meminta mati sahaja".

4. sambungnya.. "Wahai Syaikh.. dunia ini manis dan hijau dan ada ahlinya.. ahli akhirat tidak terbenam dengan dunia dan tiada takut hilang segala nikmat yang sedang dikecapinya".

5. beliau berpesan lagi.. "Wahai Syaikh.. engkau redha terhadap manusia seperti engkau redha pada dirimu".

Kata Syaikh kepada kawannya... " Tanyalah Imam Ali, kerana beliaulah PERIGI YANG TIDAK PERNAH KERING... "

6. Lalu berbicaralah sahabat Syaikh itu yang bernama Zaid bin Sauhan al-Abadi "Wahai Imam Ali, penguasa mana yang paling menang dan paling kuat ?" Jawab Sayyidina Ali as " Penguasa yang paling menang dan paling kuat adalah mati, dan penguasa yang paling lemah adalah yang paling memberatkan kepada dunia".

7. Zaid bertanya lagi " Siapakah fakir(miskin) paling dahsyat..?" Sayyidina Ali as menjawab " Fakir paling dahsyat adalah jadi kafir setelah beriman".

8. Zaid menyambung.. " Apakah da'wah yang paling menyesatkan..?" Dijawab: " Da'wah yang paling menyesatkan ialah da'wah kepada yang tidak pernah ada (bid'ah) " *baca: segala penambahan2, perubahan2 dan versi2 palsu dalam ibadah selepas wafat Nabi. Kerana itu Nabi telah memperkenalkan insan2 suci (ahlul-baitnya) sebagai penjaga kesucian ibadah dan ilmu islam dari sebarang penyelewengan... rujuk hadis thaqalain - Sabda Nabi "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat selagi berpegang kepada kedua2nya, Al-quran dan Ahlul-baitku".

9. Zaid bertanya seterusnya.. "Apakah amal yang paling baik..?" Dijawab: " Taqwa".

Zaid dan seluruh deligasi Nasrani itu menjadi lunak dan tidak henti-henti bertanya soalan2 yang mendapat jawapan2 terbaik dari sessi tanya-jawab itu...

10. Tanya: " Apakah amal paling berjaya " Jawab: " Menuntut apa yang ada di sisi Allah ".

11. Tanya: "Siapa sahabat paling buruk..?" Jawab: "Dia yang cuba memperindah-indah maksiat kepadamu".

12. Tanya: "Makhluk paling tidak senang?" Jawab: "Yang menjual agamanya untuk dunia".

13. Tanya: "Manusia paling kuat?" Jawab: "Manusia yang paling sopan-santun".

14. Tanya: "Manusia paling kedekut?" Jawab: "Orang yang menguasai harta orang lain dan dihamburkan kepada yang sia-sia".

15. Tanya: "Manusia paling adil?" Jawab: "Orang yang memandang hidayah setelah dizalimi" *baca: orang yang setelah menghadapi kezaliman tetap mencari-cari jalan terbaik untuk menangani kezaliman itu bukan berpaksikan dendam.

16. Tanya: "Manusia paling lemah-lembut?" Jawab: "Orang yang tidak dapat dibuat kemarahan oleh orang lain"

17. Tanya: "Manusia paling 'arif?" Jawab: "Orang yang tidak boleh ditentukan dirinya oleh orang lain dan tidak boleh diubah dirinya oleh suasana buruk disekelilingnya".

18. Tanya: "Manusia paling bodoh?" Jawab: "Orang yang terus mengejar dunia dan melihat dunia menjadi tujuan utama"

19. Tanya: "Manusia paling menyesal?" Jawab: "Orang yang telah mengharamkan dunia dan akhirat kepada dirinya".

20. Tanya: "Manusia paling buta?" Jawab: "Orang yang beramal bukan untuk Allah tetapi mengharap-harapkan pahala dari Allah"

21. Tanya: "Apakah kepuasan paling baik?" Jawab: "Orang yang merasa puas dengan apa yang diberikan Allah kepadanya".

22. Tanya: "Apakah musibah paling dahsyat?" Jawab: "Musibah paling dahsyat adalah musibah terhadap agama".

23. Tanya: "Apakah amal paling dicintai Allah?" Jawab: "Menjaga hawa nafsunya dan kehormatannya".

24. Tanya: "Manusia terbaik di sisi Allah?" Jawab: "Orang yang ketakutan keranaNya, beramal dengan taqwa dan zuhud tentang dunia".

25. Tanya: "Apakah Perkataan terbaik?" Jawab: "Banyak zikir dan kemudian tunduk merendahkan diri kepada Allah".

26. Tanya: "Apakah Perkataan paling benar?" Jawab: " Shahaadatu Laa Ilaaha illAllah".
*baca: Mengucap dan bersaksi tiada tuhan melainkan ALLAH.

27. Tanya: "Amal paling agung disisi Allah?" Jawab: "Salam, bersejahtera dan wara' ".

28. Tanya Zaid ibn Sauhan al-Abadi seterusya... " Siapakah manusia yang paling benar..?" Dijawab Saiyyidina Ali as... "Orang yang paling benar adalah yang berjihad dibarisan hadapan..."

Demikianlah suatu "dailog hebat" yang hanya mampu kami sampaikan sekadarnya dengan bahasa yang sangat ringkas... namun ternyata inti kepadatannya ialah "bahawa deligasi Nasrani Yaman itu kehabisan soalan... dan soalan2 yang mereka ajukan dapat kita tumpang jawapannya dari TELAGA YANG TIDAK PERNAH KERING..."

Jika perkataan TELAGA kurang menyengat di zaman paip air serba moden ini, nilaian AIR tidak terasa hebat jika dibandingkan di tengah padang pasir tandus yang panasnya mencekik.., maka perkataan LOMBONG EMAS mungkin lebih menguja kita terhadap peribadi insan mulia "PINTU ILMU" yang telah diisyaratkan oleh Nabi Muhammad saw supaya kita segera melaluinya.

Sewajarnya kita gali LOMBONG EMAS itu dan dapatkan hasilnya...
Jangan pula kita asyik dengan mendebati orang lain tentang hebat tak hebatnya Sayyidina Ali as dan keturunannya, lalu kita tidak mengambil manafaat sedikitpun emas di Lombong yang kita sudah pun berada diatasnya....

sedangkan orang2 lain masih sedang menggali-gali entah kemana-mana.....

Selamat menghirup ilmu dari TELAGA YANG TIDAK PERNAH KERING... solawaat.



1 comment:

thegabenor said...

Saya mahu menghirup ilmu dari TELAGA YANG TIDAK PERNAH KERING... solawaat.